Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Έχουν περάσει 48 ημέρες από την ανάδειξη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και περισσότερες από 40 από την τοποθέτηση του τέως προέδρου του ΤΕΕ Χρήστου Σπίρτζη στη θέση του υπουργού αναπληρωτή Υποδομών. Ωστόσο, το υπουργείο, που κάποτε θεωρούνταν ότι μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη, παραμένει, ουσιαστικά, ακέφαλο. Πρόκειται για πρωτόγνωρη κατάσταση που έμπειρα στελέχη των κατασκευών δυσκολεύονται να θυμηθούν εάν έχουν αντιμετωπίσει τις τελευταίες δεκαετίες…
Το χειρότερο ίσως, όλων είναι ότι το ότι τα χέρια του 46χρονου ηλεκτρολόγου μηχανικού παραμένουν δεμένα εξαιτίας αμιγώς γραφειοκρατικών -νομοτεχνικών λόγων. Σύμφωνα, δηλαδή, με το άρθρο 22 του Ν.1558/1985 “κανένα υπουργείο δεν μπορεί να έχει περισσότερες από τρεις συνολικά θέσεις αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών, από τις οποίες δεν μπορεί να είναι παραπάνω από δύο οι θέσεις των αναπληρωτών υπουργών”. Το υπουργείο Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού διαθέτει τρεις αναπληρωτές υπουργούς, τον κ. Σπίρτζη, τον κ. Δρίτσα (Ναυτιλίας) και την κ Κουντουρά (Τουρισμού).
Οι δύο τελευταίοι ορκίστηκαν, αλλά για να ορκιστεί ο κ. Σπίρτζης απαιτείται να καταργηθεί το άρθρο 22. Έτσι, στο νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης κατατέθηκε διάταξη που καταργεί το προ τριακονταετίας άρθρο. Ωστόσο, ενώ, αρχικά αναμενόταν ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου-υπερψηφίστηκε επί της αρχής την Τετάρτη στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής- θα ψηφιστεί από τη Βουλή έως και χθες, πλέον, η ψήφισή του μετατίθεται-άνευ απροόπτου- για την επόμενη εβδομάδα.
Ας περιμένει η αγορά…
Όσο καθυστερεί η ψήφιση του νομοσχεδίου τόσο βραδυπορεί η εκκίνηση του κλάδου των κατασκευών, όπως και η στελέχωση των εποπτευόμενων από αυτό φορέων. Και αυτό επειδή, μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, θα πρέπει να οριστεί η ημερομηνία ορκωμοσίας του κ. Σπίρτζη και στη συνέχεια να εκδοθεί το ΦΕΚ με τις αρμοδιότητες του αναπληρωτή υπουργού.
Η πρωτοφανής αυτή κωλυσιεργία έχει νεκρώσει την αγορά, καθώς καινούργια μικρομεσαία έργα δεν δημοπρατούνται και μεγάλα projects, όπως, π.χ. το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ή η επέκταση της γραμμής 4 του μετρό, θα καταλήξουν οριστικά στις καλένδες.
Επίσης, η αγορά αγνοεί τι μέλλει γενέσθαι με μικρομεσαία έργα που δρομολογούνταν να δημοπρατηθούν αλλά “πάγωσαν”. Είναι χαρακτηριστικό ότι εταιρείες στον κλάδο των συμβουλευτικών υπηρεσιών έχουν προχωρήσει κατά τους τελευταίους μήνες σε απολύσεις του προσωπικού της ή σε μετατροπή της σύμβασης απασχόλησης από αορίστου σε μερικού χρόνου.
Ταυτόχρονα από τις 25 Ιανουαρίου οι χρηματοδοτικές καταβολές του Δημοσίου προς εργοληπτικές εταιρείες (σημ.: που εκτελούσαν δημόσια έργα) έχουν ανασταλεί, όπως αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) Γιώργος Γάγαλης.
“Η καθυστέρηση ως προς την ανάληψη καθηκόντων του κ. Σπίρτζη θα δημιουργούσε σοβαρότατες επιπτώσεις εάν η αγορά δεν ήταν παγωμένη και βρίσκονταν σε εξέλιξη σημαντικά έργα. Ωστόσο, αναμένουμε σοβαρές επιπτώσεις στην ομαλή απορρόφηση και εκτέλεση του νέου ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) 2014-2020” σημειώνει.
Πέραν των παραπάνω, όπως έχει ανακοινώσει η ΠΕΣΕΔΕ, υπάρχει νομικό κενό, δηλαδή δεν έχουν προετοιμαστεί τα σχέδια των προβλεπόμενων προεδρικών διαταγμάτων για το κανονισμό ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων στο πλαίσιο του νόμου 4281/2014.
Σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, κινητικότητα στις κατασκευές δεν αναμένεται να υπάρξει, τουλάχιστον, μέχρι το καλοκαίρι…
Πηγή: capital.gr