Εκείνο που καθηλώνει τον επισκέπτη είναι η διακόσμηση των σταθμών που θυμίζουν περισσότερο παλάτια. Ειδικά οι κεντρικοί σταθμοί έχουν μια απίστευτοι διακοσμητική φινέτσα
Οδοιπορικό στην αχανή Ρωσία
Τουρισμός
03/12/2016 | 13:30

Του Γιώργου Μεσσάρη

(Μέρος 2ον)

Η Μόσχα είναι μια τεράστια, πανέμορφη και πλούσια σε ιστορία πόλη. Η έκτασή της, όπως έγραψα και την περασμένη εβδομάδα, είναι τριπλάσια της συνολικής έκτασης της Κεφαλλονιάς και της Ιθάκης, ενώ ο πληθυσμός της υπερβαίνει τα 15 εκατομμύρια.

Για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της χρειάζονται γρήγορα μεταφορικά μέσα. Από νωρίς λοιπόν –όταν ο πληθυσμός ήταν πολύ μικρότερος– έγινε αντιληπτό ότι παρά το γεγονός ότι η ρυμοτομία της ρωσικής πρωτεύουσας ήταν (και είναι) πολύ καλή, σύντομα δεν θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τη συνεχώς αυξανόμενη κυκλοφορία στους δρόμος.Τη λύση λοιπόν θα έδινε ένα Μετρό.

Σκέψεις για την κατασκευή του Μετρό είχαν διατυπωθεί από την εποχή του Τσάρου Νικόλαου αλλά η τελική απόφαση για την κατασκευή 10 γραμμών συνολικού μήκους 80 χιλιομέτρων πάρθηκε το 1933. Στις 15 Μαϊου 1935 εγκαινιάστηκε η πρώτη γραμμή η οποία είχε μήκος 11 χιλιόμετρα και 13 σταθμούς. Σήμερα το Μετρό έχει 14 γραμμές, συνολικού μήκους 393,5 χιλιομέτρων, και 234 σταθμούς (συμπεριλαμβανομένων των σταθμών του Κεντρικού Δακτύλιου).

Εκείνο πάντως που καθηλώνει τον επισκέπτη είναι η διακόσμηση των σταθμών που θυμίζουν περισσότερο παλάτια. Ειδικά οι κεντρικοί σταθμοί έχουν μια απίστευτοι διακοσμητική φινέτσα.

Αξίζει τον κόπο να δούμε μερικά στοιχεία γύρω από το Μοσχοβίτικο Μετρό:

  • Κατά μέσο όρο τις εργάσιμες μέρες, το Μετρό χρησιμοποιούν 9περίπου εκατομμύρια άτομα. Ο συνολικός αριθμός των επιβατών το 2014 ανήλθε σε 2 δις 451 εκατομμύρια!
  • Θεωρείται –και δικαίως, πιστεύω–το ωραιότερο Μετρό του κόσμου. Δεν είναι λοιπόν παράδοξο που 44 σταθμοί του έχουν χαρακτηρισθεί«Χώροι Πολιτιστικής Κληρονομιάς».
  • Το Μετρό είχε σχεδιαστεί για να μπορεί να προσφέρει καταφύγιο στους κατοίκους της Μόσχας, γι’ αυτό και πολλοί σταθμοί βρίσκονται σε μεγάλο βάθος. Το ρεκόρ κατέχει ο σταθμός Παρκ Πομπέντα (Πάρκο του Θριάμβου) που βρίσκεται σε βάθος 84 μέτρων. Επισκέφθηκα το σταθμό αυτό και κατεβαίνοντας με τις κυλιόμενες σκάλες εντυπωσιάστηκα από την ταχύτητα αλλά και από τη θέα που προσφέρει από… ψηλά ο σταθμός.
  • Στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου το Μετρό χρησιμοποιείτο ως καταφύγιο. Όταν οι γερμανικές αεροπορικές επιθέσεις πύκνωσαν, οικογένειες κοιμόντουσαν τις νύκτες μέσα σε σταθμευμένα τρένα.
  • Ο πόλεμος δεν διέκοψε τα έργα επέκτασης του Μετρό. Στη διάρκεια του ΒΠΠ κατασκευάστηκαν εφτά νέοι σταθμοί!
  • Λέγεται ότι σε συνάντηση τού Στάλιν με τους υπεύθυνους μηχανικούς για την εξέταση της προόδου των έργων, ο σοβιετικός ηγέτης έβαλε, κατά λάθος, το φλιτζάνι τουκαφέ του πάνω στα σχέδια αφήνοντας ένα καφετί κυκλικό σημάδι πάνω τις εγκάρσιες ακτινωτές σιδηροδρομικές γραμμές. Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα για την ένωση όλων των γραμμών με ένα κύκλο που στα σχέδια των γραμμών του Μετρό έχει σήμερα το ίδιο καφετί χρώμα.Ο δακτύλιος αυτός, εκτός των άλλων, εξυπηρετεί τις μετεπιβιβάσεις από τη μια εγκάρσια γραμμή στην άλλη.
  • Όταν ταξιδεύεις από τα προάστια προς το κέντρο της Μόσχας τους σταθμούς ανακοινώνει ανδρική φωνή ενώ όταν κατευθύνεσαι από το κέντρο προς τα προάστια οι ανακοινώσεις γίνονται από γυναικεία φωνή. Στην κυκλική γραμμή οι ανακοινώσεις γίνονται από ανδρική φωνή όταν το τρένο έχει την ίδια κατεύθυνση με τους δείκτες του ρολογιού και από γυναικεία φωνή στην αντίθετη κατεύθυνση. Η καινοτομία αυτή βοηθάει τους τυφλούς.
  • Οι κυλιόμενες σκάλες του Μετρό έχουν συνολικό μήκος πάνω από 65 χιλιόμετρα!
  • Τα τελευταία χρόνια, στις 15 Μαϊου, επέτειο έναρξης λειτουργίας του Μετρό, διοργανώνονται κονσέρτα σε διάφορους σταθμούς, οι οποίοι –όπως λένε οι ειδικοί– έχουν άριστη ακουστική.
  • Το Μετρό της Μόσχας κατέχει το ρεκόρ ακρίβειας δρομολογίων. Σύμφωνα με το υπουργείο Συγκοινωνιών η ακρίβεια τους φθάνει το εκπληκτικό 99,90%!
  • Σε ώρες αιχμής, από κάθε σταθμό περνά ένα τρένο κάθε 90 δευτερόλεπτα.Έτσι δεν χρειάζεται να τρέχεις για να προλάβεις το… τρένο.
  • Στο Μετρό απασχολούνται πάνω από 35 χιλιάδες άτομα.
  • Βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγαλόπνοο σχέδιο επέκτασης του Μετρό το οποίο προβλέπει την κατασκευή άλλων 60 σταθμών (από το 2011 μέχρι το 2020) και την αύξηση του συνολικού μήκους των γραμμών κατά 160 χιλιόμετρα.
  • Το εισιτήριο είναι 70 λεπτά του ευρώ με το οποίο μπορείς να ταξιδεύεις ολόκληρη την ημέρα αρκεί να μη βγεις από το Μετρό. Έτσι πολλές συναντήσεις (ακόμα και επιχειρηματικής υφής) γίνονται μέσα στους σταθμούς.Να σημειώσω ακόμα ότι υπάρχουν πολύ φθηνότερα εισιτήρια, αν αγοράσεις κάρτα πολλαπλών διαδρομών, ενώ οι συνταξιούχοι και μέλη φτωχών οικογενειών ταξιδεύουν δωρεάν!

Αυτά για σήμερα. Μέχρι την επόμενη εβδομάδανα περνάτε καλά και να μην ξεχνάτε ότι εσείς κρατάτε την παλέτα που ομορφαίνει τη ζωή σας… Διαλέξτε τα χρώματα που αρέσουν σε σάς και μην αφήνετε άλλους να τα αλλοιώνουν…

Στις φωτογραφίες: Τρεις υπέροχα διακοσμημένοι σταθμοί του Μετρό της Μόσχας: 1. ΟΚομσομόλσκαγια 2. ΟΚιγιέβσκαγιακαι3. ΟΕλεκτροζαβόντσκαγια( * PHOTOGRAPH 1 ByLiteOwnwork, CCBYSA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35863431* PHOTOGRAPH 2 ByAntares 610 – Ownwork, CCBY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15532345* PHOTOGRAPH 3 ByВасилийОвечкоOwnwork, CCBYSA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21574351).

  • Οποιοδήποτε σχόλιό σας μπορείτε να το στείλετε στο ΜΜΕ που φιλοξενεί το δημοσίευμα ή στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση georgemessaris@gmail.com και εγώ θα το μεταβιβάσω.
  • www.omegadocumentaries.com(Τελευταία παραγωγή: ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗ – ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ. Για να αποκτήσετε το DVD επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας).

rwsia-2 rwsia-3

eKefalonia
eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ