Του Γιώργου Μεσσάρη
ΜΕΡΟΣ 8ον
Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΣΙΔΝΕΪ
Η εντυπωσιακή Γέφυρα του Λιμανιού είναι ένα από τα δύο σημαντικά ορόσημα του Σίδνεϊ. Η Γέφυρα που ενώνει το Νότιο με το Βόρειο Σίδνεϊ είναι παγκοσμίως μια από τις σημαντικότερες μεταλλικές κατασκευές. Αν ληφθεί, μάλιστα, υπ’ όψη ότι το έργο ολοκληρώθηκε πριν 84 χρόνια, η κατασκευή της εντάσσεται στη σφαίρα των τεχνολογικών θαυμάτων!
Η πρώτη πρόταση κατασκευής γέφυρας είχε γίνει από πολύ νωρίς και συγκεκριμένα το 1815 από τον αρχιτέκτονα Φράνσις Γκρινγουέϊ προς τον κυβερνήτη Μακόρι. Χρειάστηκαν, όμως, να περάσουν πολλά χρόνια για να γίνουν τα πρώτα σημαντικά βήματα υλοποίησης του έργου και αυτό γιατί με τη σημειωθείσα αύξηση του πληθυσμού και την παράλληλη αύξηση της κίνησης στους δρόμους, τα φέριμποτ δεν αρκούσαν για την κάλυψη των αναγκών.
Την εποχή σύστασης της Αυστραλιανής Ομοσπονδίας (1900) ζητήθηκε η υποβολή προτάσεων για την κατασκευή της Γέφυρας αλλά όλες απορρίφθηκαν ως μη ικανοποιητικές.
Πρωτοβουλίες για την κατασκευή της Γέφυρας έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους μετά τη λήξη του Α Παγκόσμιου Πόλεμου. Έτσι το 1923 ξεκίνησε νέος διαγωνισμός τον οποίο τελικά κέρδισε το σχέδιο τού άγγλου μηχανικού Σερ Ραλφ Φρίμαν. Οι εργασίες άρχισαν τις 28 Ιουλίου του ίδιου έτους κάτω από την επίβλεψη του δρος Τζέι. Τζέι. Σι. Μπράντφιλντ. Το πρώτο στάδιο των έργων αφορούσε στην κατασκευή των δρόμων πρόσβασης στη Γέφυρα και από τις δύο πλευρές του λιμανιού. Οκτακόσιες οικογένειες που ζούσαν στις απαλλοτριωθείσες εκτάσεις εκτοπίστηκαν χωρίς καμιά αποζημίωση!
Δύο είναι τα κυριότερα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά της Γέφυρας: Οι τέσσερεις πυλώνες (δύο σε κάθε πλευρά) και η αψίδα. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι πυλώνες παίζουν περισσότερο διακοσμητικό ρόλο παρά δομικό.
Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία γύρω από τη Γέφυρα, που χαϊδευτικά, λόγω του σχήματός της, αποκαλείται «Η Κρεμάστρα»:
- Συνολικό μήκος μαζί με τις ζεύξεις, 1149 μέτρα.
- Μήκος αψίδας 503 μέτρα.
- Μέγιστο ύψος αψίδας 134 μέτρα.
- Ύψος πυλώνων 89 μέτρα.
- Πλάτος οδοστρώματος 49 μέτρα.
- Κάτω από τη Γέφυρα μπορούν να περνούν σκάφη που το μέγιστο ύψος τους είναι 49 μέτρα.
- Για την κατασκευή της χρησιμοποιήθηκαν 6.000.000 βίδες. Οι μεγαλύτερες έχουν μήκος 395 χιλιοστά και ζυγίζουν 3,5 κιλά.
- Συνολικό βάρος σιδηροκατασκευής 52.800 τόνοι.
- Χρησιμοποιήθηκαν 95.000 τόνοι σκυροδέματος.
- Το ύψος της αψίδας μπορεί να αυξηθεί ή να μειωθεί κατά 18 εκατοστά ανάλογα με τις επικρατούσες θερμοκρασίες.
- Για να χρωματιστεί με τα πρώτα τρία «χέρια» μπογιάς, χρησιμοποιήθηκαν 272.000 λίτρα χρώματος!
- Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της έχασαν τη ζωή τους 16 εργάτες.
Όταν εγκαινιάστηκε, στις 19 Μαρτίου του 1932, η Γέφυρα του Σίδνεϊ ήταν η μεγαλύτερη του είδους στον κόσμο.
Το τεράστιο και πανέμορφο αυτό έργο άρχισε, από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, να μη μπορεί να εξυπηρετεί την κίνηση οχημάτων παρότι διαθέτει 8 λωρίδες κυκλοφορίας –που αλλάζουν ροή ανάλογα με την κίνηση (tidal flow)– συν δύο σιδηροδρομικές γραμμές. Έτσι τον Ιανουάριο του 1988 άρχισε η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 1992. Η σήραγγα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
Πριν τα εγκαίνια της σήραγγας (30 Αυγούστου 1992) τη Γέφυρα διέσχιζαν 182.000 οχήματα την ημέρα. Σήμερα ο αριθμός αυτός είναι γύρω στις 160.000.
Η Γέφυρα του Σίδνεϊ. Ένα στολίδι της πόλης αλλά και σύμβολο όλης της χώρας…
Αυτά για σήμερα. Μέχρι την άλλη εβδομάδα να περνάτε καλά και να μην παίρνετε τίποτα στα σοβαρά. Τα άγχη, οι ανησυχίες και οι αγωνίες είναι σαράκια που μας φθείρουν χωρίς να αποτρέπουν τα μελλούμενα να συμβούν…
- Στη φωτογραφία (του David Latimore) η φημισμένη Γέφυρα του Σίδνεϊ. Είναι ένα εντυπωσιακό κατασκεύασμα αλλά και ένας σημαντικός κυκλοφοριακός «πνεύμονας» της πόλης…
- Οποιοδήποτε σχόλιό σας μπορείτε να το στείλετε στο ΜΜΕ που φιλοξενεί το δημοσίευμα ή στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση georgemessaris@gmail.com και εγώ θα το μεταβιβάσω.
- www.omegadocumentaries.com (Τελευταία παραγωγή: ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗ – ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ. Για να αποκτήσετε το DVD επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας).