Παρ’ότι έχουμε επισήμως μπει στην προεκλογική περίοδο, τα πραγματικά προβλήματα που θα απασχολήσουν τη νέα δημοτική αρχή που θα αναδειχθεί από τις εκλογές του Μαΐου δεν έχουν ακόμη τεθεί ενώπιον των πολιτών.
Πιστεύοντας στην εκλογική αντιπαράθεση με πολιτικά επιχειρήματα προσωπικά θα συνεχίσω να καταθέτω προβληματισμούς και προτάσεις για την Κεφαλονιά και την αυτοδιοίκηση και θα αφήσω για τους «επώνυμους – ανώνυμους» την επικοινωνιακή χυδαιότητα ιδιαίτερα όταν αντιγράφονται οι προτάσεις μου όπως η περί ομόσπονδης διοίκησης της Παλικής.
Άλλωστε αντικειμενικά οι εκλογές του Μαΐου προσφέρονται μόνο για την επιλογή από τους πολίτες της ορθότερης πολιτικής πρότασης που θα βγάλει την Κεφαλονιά και ιδιαίτερα την Παλική από το αναπτυξιακό τέλμα και τα αδιέξοδα των τελευταίων ετών, όπως και τις συνέπειες από το σεισμό.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Σε συνέχεια της εισαγωγής, θα θυμίσω ότι τελευταία έχω μιλήσει κατ’επανάληψη για την ανάγκη εξεύρεσης των πηγών χρηματοδότησης, αφού πρώτα καταγραφούν οι ζημιές, προκειμένου να υπάρξει η ανοικοδόμηση και η ανασυγκρότηση της Κεφαλλονιάς και ιδιαίτερα της Παλικής.
Και έχω προτείνει την εξεύρεση των απαραιτήτων πιστώσεων από τρεις πηγές.
Το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΤΑΕΕ), το ΕΣΠΑ 2007 – 2013 που τελειώνει και το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 που βρίσκεται στο ξεκίνημά του.
Για την πρώτη: Παρότι διανύουμε την τελευταία εβδομάδα για την υποβολή της αίτησης συνδρομής στο ΤΑΕΕ, η ενημέρωση για το αν έχει υποβληθεί η πρόταση είναι θολή και κυρίως τι περιλαμβάνει.
Για τη δεύτερη: Ουδείς (Κυβέρνηση, Δήμος, Περιφέρεια, θεσμικοί φορείς) έχει ασχοληθεί να αξιοποιηθεί για την σεισμόπληκτη Κεφαλονιά ένα μικρό έστω ποσοστό (της τάξης του 1%) από τα ποσά που δεν θα απορροφηθούν.
Για την τρίτη: Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου την περασμένη Κυριακή έγινε ενημέρωση για το νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
Του χρηματοδοτικού μέσου που θα είναι, εκτός των άλλων, η μοναδική πηγή εξεύρεσης πόρων για ολόκληρη τη νέα δημοτική περίοδο.
Τα νέα λοιπόν για το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 δεν είναι καθόλου μα καθόλου καλά, ιδιαίτερα για μια Κεφαλονιά με αυξημένες ανάγκες από τους πρόσφατους σεισμούς.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΣΠΑ 2014 – 2020
Τρία είναι τα σημαντικότερα προβλήματα με το νέο πρόγραμμα που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως κατεξοχήν πολιτικά και θα έπρεπε ήδη να έχουν απασχολήσει τις τοπικές αρχές.
Πρόβλημα πρώτο: Το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 είναι σχεδιασμένο από κέντρα εκτός Ιονίων Νήσων για ένα μοντέλο άσχετο με τις πραγματικές ανάγκες των νησιών που υπηρετεί το μνημόνιο και με πόρους ελάχιστους για νέα έργα υποδομής (δρόμους, λιμάνια, σχολεία, περιβάλλον κ.λ.π.).
Το ζητούμενο συνεπώς για την Κεφαλονιά με τα πολλά προβλήματα είναι με τι λεφτά θα γίνει η ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια και κυρίως η ανοικοδόμηση από τους σεισμούς.
Πρόβλημα δεύτερο: Το τελικό πρόγραμμα θα εγκριθεί από το περιφερειακό συμβούλιο τον Ιούλιο. Η απόφαση δηλαδή για την ανάπτυξη της Κεφαλονιάς και των άλλων νησιών για τα επόμενα πέντε χρόνια, θα παρθεί από ένα όργανο που δεν θα έχει την πολιτική νομιμοποίηση αφού θα έχουν προηγηθεί οι εκλογές του Μαΐου.
Οι απερχόμενες αρχές σε δήμο και στους άλλους θεσμικούς φορείς, είναι πολύ αμφίβολο, αν όχι βέβαιο, ότι δεν έχουν αντιληφθεί τι και πως σχεδιάζεται για το μέλλον της Κεφαλονιάς, αποδεικνύοντας έτσι την ανεπάρκειά τους
Πρόβλημα τρίτο: Από τις 30/11/2011 είχα προειδοποιήσει ότι ο σχεδιασμός για το νέο ΕΣΠΑ γίνεται με βάση στοιχεία πριν από την κρίση. Και συγκεκριμένα με βάση το ΑΕΠ της περιόδου 2007 – 2009 όταν ήταν 84,6% (!) οπότε και τα Ιόνια Νησιά εντάχθηκαν στις πλούσιες περιφέρειες με αποτέλεσμα οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις να είναι μειωμένες και ταυτόχρονα τα νησιά μας να στερούνται ειδικών χρηματοδοτήσεων.
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι το ΑΕΠ το 2011 έχει πέσει ραγδαία στο ….. 75% και σήμερα υπολογίζεται να είναι κάτω του….. 70% !!!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των συνεπειών από αυτό τον εξωπραγματικό σχεδιασμό είναι η Πρωτοβουλία για την Απασχόληση των Νέων (ΠΑΝ) που θα χρηματοδοτήσει στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ προγράμματα για τους νέους ανέργους ηλικίας 15-24 ετών και η οποία
θα εφαρμοστεί σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας πλην…. της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων (!) που δεν έχει τα προβλεπόμενα όρια ποσοστού ανεργίας αφού ο σχεδιασμός γίνεται με βάση τα στοιχεία του 2007 !!!
Και κάτι τελευταίο ιδιαίτερα σημαντικό. Σύμφωνα με το σχεδιασμό υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ συγκεκριμένες κατηγορίες δράσεων και σημαντικοί πόροι θα έχουν ως δικαιούχους τους δήμους της χώρας.
Ο δικός μας Δήμος, ο Δήμος Κεφαλονιάς, πόσο έχει ετοιμαστεί γι’αυτή την αναπτυξιακή πρόκληση είναι άγνωστο, αν και φοβάμαι πως υπάρχει πλήρης άγνοια.
ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΙ ΕΣΧΑΤΟΙ;
Σίγουρα η προεκλογική περίοδος έχει τους δικούς της κανόνες και τις δικές της προτεραιότητες.
Όμως τούτες οι εκλογές της 18ης/25ης Μαΐου 2014 σηματοδοτούν για την Κεφαλονιά και ιδιαίτερα την Παλική κάτι παραπάνω.
Ή ανοικοδομείται η Παλική και κάθε σημείο της σεισμόπληκτης Κεφαλονιάς με αξιόπιστο τρόπο ή καταδικάζονται στον αφανισμό.
Ή θα συνεχίσουμε να είμαστε οι έσχατοι ή θα χαράξουμε μια νέα πορεία.
Η περιβόητη ανάπτυξη που όλοι την επιθυμούν (και την διακηρύσσουν) διακαώς, επιτυγχάνεται μόνο με ένα τρόπο.
Με λεφτά για τα απαραίτητα έργα και δράσεις !
Και το ερώτημα δε είναι αν …. υπάρχουν λεφτά, αλλά πως αξιοποιείς τα λεφτά που υπάρχουν.
Εκεί κρίνεται και η ικανότητα μαζί και η αποτελεσματικότητα του κάθε πολιτικού και ιδιαίτερα του Δημάρχου που έχει και την ευθύνη για την τοπική ανάπτυξη.
Προς το παρόν το μόνο βέβαιο είναι πως η Κεφαλονιά μέσα σε τρία χρόνια από την 1η Ιανουαρίου 2011 που ανέλαβε η παρούσα δημοτική αρχή βρέθηκε από την δεύτερη θέση και το 28% των ενταγμένων έργων στο ΕΣΠΑ των Ιονίων Νήσων στην τελευταία με 18% (εκ των οποίων μάλιστα τα μισά είναι μεταφορά από το προηγούμενο πρόγραμμα) !!!