«Στα βαθιά» με το… καλημέρα έπεσε ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος. Ο νέος υπουργός δεν θέλει να γίνει καμία απόλυση διοικητικού υπαλλήλου «με το μάτι», όπως λέει χαρακτηριστικά στους συνεργάτες του, ανακοινώνοντας πρόγραμμα αξιολόγησης όλων των διοικητικών, μέσω ειδικών κριτηρίων. Η θητεία όμως του κ. Λοβέρδου ξεκίνησε στην ουσία εν μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων αλλά και οργάνωσης για τη νέα σχολική χρονιά.
Κατηγορηματικός εμφανίζεται ο κ. Λοβέρδος ότι δεν θα γίνει καμία αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα, καθώς ο υπουργός διευκρίνισε δεν προτίθεται να αιφνιδιάσει γονείς και μαθητές. Διεμήνυσε μάλιστα στους μαθητές ότι «δεν πρόκειται να τους αναστατώσω. Δεν πρόκειται να κάνω αλλαγές για να αφήσω το όνομά μου».
Ο κ. Λοβέρδος φαίνεται αποφασισμένος να συνεχίσει τις εξετάσεις της Α΄ Λυκείου με το σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων, ωστόσο όπως διαφαίνεται θα προχωρήσει σε κάποιες τροποποιήσεις καθώς στο γραφείο του έφθασαν διαμαρτυρίες για προβλήματα και λάθη. Ο νέος υπουργός Παιδείας ενημερώνεται αναλυτικά για το νέο σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων για να προχωρήσει σε παρεμβάσεις, τις οποίες αναμένεται να κάνει άμεσα. Αλλαγές είναι αποφασισμένος να κάνει ο κ. Λοβέρδος και στο θέμα της συγγραφής σχολικών βιβλίων τόσο για τα Γενικά όσο και για τα Επαγγελματικά Λύκεια. Ήδη, ο κ. Λοβέρδος αντικατέστησε το διευθυντή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής με διοικητικό υπάλληλο του υπουργείου τον κ. Κων. Καλπάκα, ο οποίος θα εποπτεύει το έργο της αλλαγής περισσοτέρων των 400 τίτλων βιβλίων.
Το «στοίχημα» βέβαια για τον κ. Λοβέρδο παραμένει αν θα είναι όλα στη θέση τους με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, δηλαδή καθηγητές, με ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταθέσεων και αποσπάσεων και διανομή βιβλίων. Ο νέος υπουργός βρήκε φάκελο στο γραφείο του με 9.500 συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών που σε συνδυασμό με την καθυστέρηση στη διαδικασία των μεταθέσεων και αποσπάσεων «μεταφράζεται» σε περισσότερους αναπληρωτές, κίνηση που πρέπει να γίνει πολύ γρήγορα.
Η καθιέρωση της «λευκής» εβδομάδας σχολικών διακοπών δεν είναι στα σχέδια του κ. Λοβέρδου που δεν εμφανίστηκε υπέρμαχος της επιμήκυνσης του σχολικού έτους.
Σε ό,τι αφορά πάντως στις Πανελλήνιες Εξετάσεις οι οποίες έχουν αλλάξει αρκετές φορές τα τελευταία 20 χρόνια προχωρώντας από το σύστημα των Δεσμών, στους συντελεστές βαρύτητας, την εξέταση σε 10 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αλλά και εξετάσεις στη Β’ Λυκείου, το σύστημα που ξεκίνησε από φέτος στην Α΄ Λυκείου έχει στόχο οι εξετάσεις να είναι περισσότερο αντικειμενικές και να ξεκινούν όλοι οι μαθητές από την ίδια αφετηρία.
Παράλληλα, με την εφαρμογή του αναμένεται να δοθεί βαρύτητα στη Γενική Παιδεία στις πρώτες τάξεις του Λυκείου, ενώ στη Γ’ Λυκείου θα προηγηθούν τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού. Η τράπεζα ερωτήσεων θα αφορά στις ενδοσχολικές, αλλά και τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Οι μαθητές θα επιλέγουν εξ αρχής τα επιστημονικά πεδία και θα εξετάζονται σε τέσσερα αντί σε έξι μαθήματα, ενώ για τον υπολογισμό του βαθμού πρόσβασής τους στην ανώτατη εκπαίδευση θα προσμετρούνται οι βαθμοί και των τριών τάξεων.
Η δομή του όλου συστήματος έχει γίνει με τρόπο ώστε να μη συνδέεται το Λύκειο με τις εξετάσεις, προκειμένου να υπάρχει αυτόνομη εκπαιδευτική διαδικασία.
Για το λόγο αυτό οι μαθητές θα εξετάζονται στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς στα μαθήματα τα οποία διδάσκονται, ενώ στη Γ’ Λυκείου θα εξετασθούν επιπλέον και στα τέσσερα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου που έχουν επιλέξει, σαφώς λιγότερα από αυτά που εξετάζονται σήμερα.
Ειδικότερα, στην Α’ Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο μαθήματα Γενικής Παιδείας (συνολικά εννέα και διάρκειας 33 ωρών εβδομαδιαίως), ενώ εισάγεται το σύστημα των ερευνητικών εργασιών (τα λεγόμενα projects), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε δύο ώρες.
Τα μαθήματα επιλογής για τους μαθητές της Α’ Λυκείου είναι Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Εκφραση – Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.
Στη Β’ Λυκείου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας γίνονται δέκα, συνολικής διάρκειας 30 ωρών. Παράλληλα, οι μαθητές της δεύτερης τάξης θα παρακολουθούν μία εκ των δύο ομάδων προσανατολισμού (όπως μετονομάζονται οι κατευθύνσεις), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε πέντε ώρες.
Η μία ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα ανθρωπιστικών επιστημών (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά) και η δεύτερη μαθήματα θετικών επιστημών (Φυσική και Μαθηματικά). Με την κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης βγαίνουν από το διδακτικό πρόγραμμα τα μαθήματα της Χημείας και της Τεχνολογίας Επικοινωνιών.
Στη Γ’ Λυκείου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας μειώνονται από 11 σε 5, ενώ οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής μιας νέας ομάδας προσανατολισμού, αυτής των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών.
Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα προσμετράται και ο Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης, δηλαδή η τελική βαθμολογία του μαθητή και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.