Στην gallery DADA, στην περιοχή της Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα έγινε στις 10 Οκτωβρίου του 1990 η πρώτη εικαστική performance της ομάδας σύγχρονων καλλιτεχνών με ιδεολογικό συντονιστή τον Κώστα Ευαγγελάτο, οποίος αμέσως μετά την επιστροφή του από τη Νέα Υόρκη είχε αναλάβει την καλλιτεχνική της διεύθυνση. Η νέα, πρωτοποριακή και τολμηρή ομάδα τέχνης είχε αρχικά την έδρα της στα Ιλίσια, με την πρώτη ανεπίσημη επωνυμία ART STUDIO UNDER. Η υλοποίηση μιας καλλιτεχνικής συνύπαρξης και συνεργασίας όλων των τεχνών με αντισυμβατικό χαρακτήρα ήταν ο κύριος στόχος των μελών της, όπως και η διαρκής αισθητική αναζήτηση. Κύρια όμως το νέο εικαστικό είδος των performance έδινε τότε την κύρια δυνατότητα οπτικοποίησης των δυνατοτήτων της ζωντανής παράστασης και των εννοιολογικών της προεκτάσεων σε μια χρονική στιγμή που ανάλογες δράσεις ήταν αν όχι άγνωστες, πάντως ελάχιστες, με εμβέλεια σε ένα κύκλο της εικαστικής “ελίτ” και το ευρύτερο φιλότεχνο κοινό τις αμφισβητούσε ή και τις απέρριπτε… Ο Κώστας Ευαγγελάτος έχοντας μελετήσει πρακτικά και θεωρητικά το φαινόμενο των performance, των happenings και της body art σε διεθνές επίπεδο και έχοντας ήδη στο ενεργητικό του αρκετές διεθνείς performance, οργάνωσε μια εικαστική παράσταση-αφιέρωμα στον τολμηρό φωτογράφο Βαρώνο Βίλχελμ Βαν Γκλόντεν (1856-1931) με την σύμπραξη ορισμένων μελών της ομάδας.Ο γνωστός ηθοποιός και χορευτής-performer Τάκης Λουκάτος, τα εικαστικά μοντέλα Νίκος Λουκά, Πόπη Βλάχου αποτέλεσαν τα βασικά εκφραστικά στελέχη του αφιερώματος, με κίνηση στο χώρο και εικόνες στο χρόνο και μουσική επιμέλεια του Μανώλη Μυλωνάκη! Η δράση με αναφορές στην “ειδυλλιακά” ερωτική και σαγηνευτική φωτογραφική παραγωγή του Βαρώνου συγκίνησε το πολυπληθές κοινό που την παρακολούθησε και ο τύπος της εποχής έδωσε μεγάλη ώθηση στην καινοτόμο ομάδα τέχνης. ( από την performance αυτή υπάρχουν ελάχιστα ντοκουμέντα από λήψεις ερασιτεχνών που βρέθηκαν πολύ μετά, γιατί δεν επιτρεπόταν η λήψη φωτογραφιών και βίντεο. Σύμφωνα με την απόλυτη θεωρητική προσέγγιση του φαινομένου “το γεγονός της performance είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο και το βιώνουν αποκλειστικά οι συμμετέχοντες” κάτι βέβαια που δεν ήταν εφικτό να συνεχιστεί μετά την επέλαση όλων των ψηφιακών μέσων…)
Σε λίγο καιρό η ονομασία του εργαστηρίου σύγχρονης τέχνης έλαβε μετά πολλές προτάσεις και διαβουλεύσεις την ονομασία ART STUDIO EST. (Εst= Είναι) και ξεκίνησε μια λαμπρή καλλιτεχνική και εκθεσιακή πορεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στην ανεξάρτητη από οικονομικές διαμεσολαβήσεις πορεία αυτή από το 1990-2010 συνεργάστηκαν με το EST, με την ιδιότητα του μέλους, του φίλου μέλους ή του απλού συνεργάτη 200 και πλέον εικαστικοί, ιστορικοί, θεωρητικοί, κριτικοί τέχνης, λογοτέχνες, ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές.
Ο ιδρυτής του EST Κώστας Ευαγγελάτος διατηρεί το πλούσιο αρχείο των δράσεων της ομάδας στη Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς και στο νέο ART STUDIO EST- LA CHAMBRE, στην ίδια περιοχή στην Αθήνα, διοργανώνει διάφορα καλλιτεχνικά συμβάντα, έχοντας καθιερώσει για καλλιτέχνες και φιλότεχνους τα Αrt Weekends.
—————-
O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς αναφέρει σχετικά σε εισαγωγικό του κείμενο για έκθεση ντοκουμέντων από ζωντανά εικαστικά έργα-performance του Κώστα Ευαγγελάτου, που έγινε στον Πολυχώρο τέχνης ARTVILLE στη Γλυφάδα : Το 1990, με την ίδρυση της ομάδας τέχνης του ART STUDIO EST, αρχίζει μια νέα περίοδος δρωμένων στο πνεύμα της συλλογικότητας. Η σημαδιακή εναρκτήρια performance του EST, είναι αφιερωμένη στον πρωτοπόρο τολμηρό φωτογράφο Βαρώνο Βίλχελμ Βαν Γκλόντεν, που έδρασε φωτογραφικά κύρια στην Ταορμίνα της Σικελίας. Στην γεμάτη κίνηση performance οι φωτογραφίες του προβάλλονται πάνω στα σώματα των μοντέλων, ενώ μια ειδυλλιακή δράση-στην οποία πρωταγωνιστεί και ένα φίδι- telescopus falax- καθηλώνει τους θεατές.
Διοργανώνεται στο χώρο τέχνης του ART STUDIO EST το “Μάθημα Ζωγραφικής”, όπου ο καθένας από το κοινό μπορεί εκ του φυσικού να ζωγραφίζει τα γυμνά μοντέλα. Αλλά γενικά η κάθε έκθεση του ART STUDIO EST παίρνει χαρακτήρα ευρύτερης “παράστασης”, με την αθρόα προσέλευση κοσμικών κυριών, γνωστών συλλεκτών, καταξιωμένων ή περιθωριακών καλλιτεχνών και κορυφαίων Ακαδημαικών…!
Το 1995 στο χώρο τέχνης του ART STUDIO EST ο Κώστας Ευαγγελάτος και οι συνεργάτες του εξέπληξαν με την εγκατάσταση-δράση, με τίτλο “Αντι-performance”. Δεκάδες ψητά κοτόπουλα και κόκαλα ζώων αναρτημένα από την οροφή της γκαλερί έγιναν “λεία” των φιλότεχνων…Το δρώμενο αυτό ήταν σινιάλο της αγανάκτησης του καλλιτέχνη, προιόν της συσσωρευμένης εμπειρίας στο χώρο της σύγχρονης τέχνης και την “κυκλωματική” μεταχείριση και αντιμετώπιση της.