Για πάνω από 40 χρόνια η γραμμή Πάτρας – Σάμης – Ιθάκης συνδέει τα νησιά μας κατευθείαν με την Πάτρα και εξυπηρετεί κυρίως τους κατοίκους της Β. Κεφαλονιάς, της Παλικής και της Ιθάκης,.
Παρά το γεγονός ότι λόγω της απόστασης τα δρομολόγια είναι περιορισμένα (maximum 2) και τα εισιτήρια είναι πιο ακριβά από τη γραμμή Κυλλήνης – Πόρου, εν τούτοις είναι αναμφισβήτητη η χρησιμότητα της γραμμής.
Τα τελευταία χρόνια, συνεπεία της οικονομικής κρίσης, μειώθηκε ραγδαία το μεταφορικό έργο των πλοίων και κυρίως η εμπορική κίνηση που αφορούσε την μέχρι πρότινος ραγδαία αύξηση της οικοδομής στην Κεφαλονιά.
Η μείωση του μεταφορικού έργου και συνεπώς το ασύμφορο της εκμετάλλευσης οδήγησε την ιστορική οικογένεια Στρίντζη στην οριστική αποχώρησής της από τη γραμμή στις 30-10-2013.
Τότε, η κοινοπραξία IONIAN FERRIES διαθέτοντας 5 πλοία και κανέναν ανταγωνιστή «πειραματίστηκε» με τη λειτουργία της γραμμής Πάτρας – Σάμης – Ιθάκης με τα πλοία «Ανδρέας Κάλβος» και «Διονύσιος Σολωμός».
Τα αποτελέσματα ήταν η αποχώρησή της ένα χρόνο αργότερα, στις 30-10-2013, με δημόσια ανακοίνωσή της ότι αποχωρεί λόγω τεραστίας ζημίας που υπέστη από την εκμετάλλευση της γραμμής.
Το καλοκαίρι του 2014, η οικογένεια Στρίντζη που εν τω μεταξύ δεν είχε κατορθώσει να πουλήσει το F/B Επτάνησος, προσπάθησε στο τέλος Ιουνίου να δρομολογήσει ξανά το πλοίο.
Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), στο οποίο μετέχουν θεσμικοί υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας, εκπρόσωποι φορέων όπως η Ένωση Ελλήνων Ακτοπλόων, η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων, οι Περιφέρειες, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, οι Πράκτορες ΚΛΠ., έκρινε ομοφώνως ότι δεν είναι σύννομη η εκκίνηση της δρομολόγησης εν μέσω θέρους και έδωσε «το πράσινο φως» για δρομολόγηση από 1 Νοεμβρίου 2013.
Η οικογένεια Στρίντζη, παρά την έγκριση του Υπουργείου δεν δρομολόγησε το πλοίο και παραιτήθηκε.
Τον Απρίλιο του 2015 ο σημερινός Υπουργός κ. Δρίτσας εξέδωσε πρόσκληση για «αποκλειστική εκμετάλλευση της γραμμής για 3 χρόνια», πρόσκληση που έληξε στις 11-05-2015, χωρίς κανένας πλοιοκτήτης να ενδιαφερθεί παρά το γεγονός ότι η πρόσκληση αυτή εξασφάλιζε ότι επί τρία χρόνια κανένας άλλος πλοιοκτήτης δεν μπορούσε να μπει στη γραμμή.
Ξαφνικά, στα μέσα Ιουλίου φέτος, ξεκίνησε ένας «περίεργος» επικοινωνιακός ορυμαγδός περί δήθεν ενδιαφέροντος για αποκλειστική εκμετάλλευση της γραμμής επί 5 έτη με καθημερινά δρομολόγια.
Οι γνωρίζοντες ήξερα ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει καθόσον είχε λήξει, ως προαναφέρθηκε, η πρόσκληση του Υπουργού ήδη από 11-05-2015.
Μόνη λύση ήταν η κατάθεση στο ΣΑΣ που συνεδρίαζε στις 21-07-2015.
Στη συνεδρίαση αυτή ΚΑΝΕΝΑΣ δεν εμφανίστηκε, προφανώς γιατί γνώριζαν ότι ο νόμος, η πρακτική του ΣΑΣ, η ηθική και ο υγιής ανταγωνισμός δεν θα επέτρεπαν δρομολόγηση κανενός πλοίου στις τελευταίες μέρες του Ιουλίου.
Μετά το ΣΑΣ της 21-07-2015 ξετυλίχτηκε ο σχεδιασμός πίεσης στον Υπουργό Ναυτιλίας για δρομολόγηση του πλοίου με Υπουργική Απόφαση.
Μάλιστα αυτή, είχε προαναγγελθεί από ΜΜΕ που έχουν αναλάβει εργολαβικά την ευόδωση ου εγχειρήματος, ως ΔΕΔΟΜΕΝΗ.
Γεννώνται εδώ τα εξής ερωτήματα:
α) Ποιοι και πως γνωρίζουν εκ των προτέρων την απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Δρίστα;
β) Γιατί απέφυγαν τη συνεδρίαση του ΣΑΣ που είναι το ανώτερο γνωμοδοτικό όργανο;
γ) Τι άλλαξε από πέρυσι που απορρίφθηκε παρόμοια αίτηση από την εταιρεία STRINTZIS FERRIES;
δ) Τηρούνται οι προϋποθέσεις έκδοσης Υπουργικής Απόφασης;
Στην προσπάθεια αυτή δυστυχώς ενεπλάκη και το Δημοτικό Συμβούλιο Ιθάκης.
Συνεδρίασε στις 20-07-2015 και αποφάσισε τη στήριξη του αιτήματος ενός εφοπλιστή που έγινε στις 22-07-2015, δηλαδή δύο μέρες αργότερα!!!
Ποιος ήξερε τα στοιχεία της αιτήσεως δύο μέρες νωρίτερα;
Υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας;
Ήξεραν οι δημοτικοί σύμβουλοι και ο λαός της Ιθάκης ότι η αίτηση αφορούσε όχι την ολοχρονική και καθημερινή σύνδεση του νησιού, αλλά τρίμηνη διάρκεια και μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου 3 φορές την εβδομάδα;
Ήξεραν οι δημοτικοί σύμβουλοι ότι σύμφωνα με το πρόγραμμα δρομολογίων που κατατέθηκε η προσέγγιση στην Ιθάκη τον Αύγουστο θα γίνεται στις 23:30 το βράδυ;
Οι υπόγειες διαδρομές είναι ενημερωμένες ότι δεν υπάρχει καμία δέσμευση της εταιρείας για μετά τις 30-10-2015 και τα νησιά μας με δεδομένη πλέον την παραίτηση της Kefalonian Lines και περικοπή δρομολογίων από το Ιόνιο Πέλαγος που εξυπηρετούσαν με τεράστιο κόστος τον περασμένο χειμώνα το νησί, οι Ιθακήσιοι κινδυνεύουν με αποκλεισμό τον χειμώνα;
Πάγια θέση όλων των θεσμικών φορέων των νησιών είναι η επαναλειτουργία της γραμμής Πάτρας – Σάμης – Ιθάκης ΟΛΟΧΡΟΝΙΚΑ και ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ.
Βουλευτής, Περιφερειάρχης, Δήμαρχοι πρέπει να πάρουν θέση.
Θα γίνουν τροχονόμοι συμφερόντων ή θα διεκδικήσουν τα πραγματικά συμφέροντα των πολιτών;
Θα συνεναίσουν σε μια παραβίαση του νόμου και της ηθικής μόνο και μόνο για να τιμωρήσουν έναν πολιτικό αντίπαλο;
Αυτή είναι η Ηθική της Αριστεράς;
Θα σπρώξουν τον Υπουργό Ναυτιλίας στο όνομα δήθεν της λαϊκής απαίτησης να εκδόσει μια μη σύννομη Υπουργική Απόφαση που ΔΕΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΙ την ολοχρονική και καθημερινή επικοινωνία;
Τι θα κάνουν του χρόνου αν έρθει η Kefalonian Lines ή άλλη εταιρεία και ζητήσει κι αυτή δρομολόγηση πλοίου στις 27-08 για δύο μήνες;
Σκέφτονται καθόλου τις δεκάδες οικογένειες κεφαλονιτών ναυτικών που θα πεινάσουν;
Γεράσιμος Παπαδάτος
Κυψέλη
Συνταξιούχος Πλοίαρχος Εμπ. Ναυτικού