Η μέχρι τώρα αρχειακή έρευνα φανερώνει ότι η λέξη αυτή συναντάται στην Κεφαλονιά από τα μέσα του 18ου αιώνα.
Τ’ Αντιμήρι στη Κεφαλονιά
23/08/2014 | 12:25

Στην Κεφαλονιά στις 23 Αυγούστου το πρετσεσιό(=λιτανεία) τόσο του σκηνώματος του Αγίου Γερασίμου όσο και με τους Θρόνους ή τις πορταντίνες(=μικρή θήκη με πλαίσιο για την εικόνα με δύο πλευρικούς βραχίονες για την περιφορά) από τους Θρόνους, που φέρουν τις ξακουστές εικόνες της Παναγιάς , αποκαλούνται με τον όρο τ’ Αντιμήρι ή / και Αντιμίρι ( προφέρεται χωρίς προερρίνωση, σαν το λατινικό d αντί ντ, δηλ. Αdιμήρι).
Σύμφωνα με την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση οι μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης-έχοντας ως πρότυπο τις εβραϊκές γιορτές-έχουν προεόρτια, εόρτια, μεθεόρτια και διαρκούν οκτώ ημέρες. Τ’ Αντιμήρι / Αντιμίρι, δηλαδή η απόδοση της εορτής & τα εννιάμερα της Παναγίας ανήκει στα μεθεόρτια και εξακολουθεί να έχει τον εορταστικό χαρακτήρα τα εορτής και για κάποιους μελετητές συμπεριλαμβάνει και το πανηγύρι.
Η μέχρι τώρα αρχειακή έρευνα φανερώνει ότι η λέξη αυτή συναντάται στην Κεφαλονιά από τα μέσα του 18ου αιώνα.
Στη Κεφαλονιά ξακουστά πρετσεσιά για του Αντιμήρι είναι του Αγίου Γερασίμου βέβαια , στο Γιαλό της Σάμης η εικόνα της Παναγίας Λουτριώτισσας (στη φωτογραφία), στην Λακήθρα της Παναγίας Γαρδελιώτισσας ,στα Δεμουτσαντάτα της Παναγίας Στεφάνας με τον ανθισμένο κρίνο κ.α
Τάκης Τόκκας

Βιβλιογραφία

-Τσιτσέλη Α.Ηλία, Γλωσσάριο Κεφαλληνίας, Βιβλιοχαρτοπωλείο
Διονυσίου Νότη Καραβία,Αθήνα, MCMXCVI σ.163
-Πανταζάτος Ι.Διονύσης,Για να μη σβύσει η παλιά Κεφαλονίτικη και
Θιακιά ντοπολαλιά ,χ.τ.ε, 2000 ,σ.29
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 3,Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2012,σσ 27-30
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 4,Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012,σσ 44-46

Πηγή: ionian center