Που κάνει καλό η μεσογειακή διατροφή και πώς μπορείτε να την υιοθετήσετε ώστε να αποκομίσετε τα μέγιστα οφέλη για την υγεία σας;
Τα 6 μεγαλύτερα οφέλη της μεσογειακής διατροφής
22/03/2015 | 11:20

Που κάνει καλό η μεσογειακή διατροφή και πώς μπορείτε να την υιοθετήσετε ώστε να αποκομίσετε τα μέγιστα οφέλη για την υγεία σας; Σύμφωνα με τους ερευνητές…

Αυξάνει το προσδόκιμο ζωής

Σύμφωνα με έρευνα ιταλών ερευνητών η  μεσογειακή διατροφή αποτελεί το  “κλειδί” της μακροζωίας, αφού μπορεί να μας βοηθήσει να προλάβουμε τις παθήσεις και να ζήσουμε περισσότερο. Στη μελέτη συμμετείχαν είκοσι υπερήλικα άτομα ηλικίας έως 107 ετών. Οι εθελοντές ακολουθούσαν μια διατροφή που περιλάμβανε τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη που δεν αυξάνουν απότομα το σάκχαρο στο αίμα. Συγκεκριμένα οι… κατοστάρηδες  των οποίων τις συνήθειες κατέγραψαν οι εθελοντές τρέφονταν με όσπρια, φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως και με μικρές ποσότητες κόκκινου κρέατος και γλυκών.

Προλαμβάνει τα εγκεφαλικά

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, υποστηρίζουν  ότι η μεσογειακή διατροφή μειώνει και τον κίνδυνο εμφράγματος κατά 30% και εγκεφαλικού επεισοδίου, συγκριτικά με διατροφικά σχήματα με μειωμένα λιπαρά. Οι επιστήμονες παρακολούθησαν πάνω από 7.500 άνδρες και γυναίκες, 55-85 ετών για μια πενταετία. Κανείς τους δεν αντιμετώπιζε κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα στην αρχή της μελέτης, αλλά όλοι ανήκαν σε ομάδα υψηλού κινδύνου (π.χ. έπασχαν από διαβήτη τύπου ΙΙ ή αντιμετώπιζαν τουλάχιστον τρεις παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου όπως κάπνισμα, υψηλή πίεση, χοληστερόλη, αυξημένο βάρος ή οικογενειακό ιστορικό)

Στη συνέχεια οι εθελοντές χωρίστηκαν σε 3 ομάδες: οι δύο από αυτές ακολούθησαν δύο παραλλαγές της μεσογειακής διατροφής, ενώ η τρίτη ομάδα ακολούθησε μια διατροφή με χαμηλά λιπαρά.

Οι ερευνητές μελετώντας τα ευρήματα της μελέτης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι και οι δύο παραλλαγές της μεσογειακής διατροφής μείωσαν κατά 30% τον καρδιαγγειακό κίνδυνο σε σχέση με τη διατροφή των χαμηλών λιπαρών και συνέβαλε σημαντικά στη μείωση του κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο.

Συμβάλει στην πρόληψη της Αλτσχάιμερ

Όσοι ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή, αντιμετωπίζουν κατά 40% μικρότερο κίνδυνο να προσβληθούν από τη συγκεκριμένη πάθηση.

Οι ειδικοί από πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης εξέτασαν το ρόλο της μεσογειακής δίαιτας στην πρόληψη της ασθένειας Αλτσχάιμερ. Στην έρευνα τους συμμετείχαν πάνω από 2.250 κάτοικοι της Νέας Υόρκης. Τους χώρισαν σε 3 ομάδες ανάλογα με το πόσο πιστά ακολουθούσαν τη μεσογειακή δίαιτα και τους παρακολούθησαν για 4 χρόνια. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αυτοί που ακολουθούσαν πιστά το μεσογειακό τρόπο διατροφής, είχαν 40% λιγότερο κίνδυνο προσβολής από τη νόσο Αλτσχάιμερ σε σχέση με αυτούς που ακολουθούσαν μια κλασική αμερικάνικη διατροφή.

Προστατεύει από το διαβήτη

Προστασία από την εμφάνιση διαβήτη τύπου ΙΙ προσφέρει η μεσογειακή διατροφή, αλλά και τα γεύματα με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας, που πραγματοποιήθηκε σε έλληνες ασθενείς και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Diabetologia.

Οι συμμετέχοντες είχαν συμπληρώσει ερωτηματολόγια και αξιολογήθηκαν σύμφωνα με την κλίμακα MDS (Mediterranean diet score) και έναν δείκτη περιεκτικότητας της διατροφής σε υδατάνθρακες ή γλυκαιμικό φορτίο. Σύμφωνα με τα ευρήματα των ειδικών τα άτομα με MDS πάνω από 6 είχαν 12% μικρότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν διαβήτη συγκριτικά με τα άτομα που είχαν MDS κάτω από 3. Στις περισσότερες μελέτες αποδεικνύεται ότι η υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφή προσφέρει προστασία έναντι του διαβήτη.

Δυναμώνει το μυαλό!

Όσοι τρέφονται μεσογειακά έχουν να αποκομίσουν ένα ακόμη όφελος: σύμφωνα με τους ερευνητές διατρέχουν χαμηλότερο κίνδυνο να προσβληθούν από ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία, όπως η άνοια. Η έρευνα του Πανεπιστήμιου της Ιατρικής Σχολής του Έξετερ, προχώρησε σε ανασκόπηση προηγούμενων μελετών σχετικά με τα οφέλη που έχει η μεσογειακή δίαιτα για τον εγκέφαλο. Σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας Daily mail  μάλιστα προέτρεπε τον κόσμο με τη φράση: «Φάτε όπως οι Έλληνες: μεσογειακό φαγητό, τόσο νόστιμο και θρεπτικό».

Διατροφή για γερό στομάχι

Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο «American Journal of Clinical Nutrition», η μεσογειακή διατροφή, μπορεί να αποτελέσει «ασπίδα» του οργανισμού ενάντια στον καρκίνο του στομάχου.  Οι ερευνητές, μελέτησαν δεδομένα 485.000 Ευρωπαίων, που είχαν συγκεντρωθεί από σχετικές μελέτες για τη σχέση διατροφής και καρκίνου.

Από τη μελέτη των στοιχείων προέκυψε ότι όσο πιο πιστά ακολουθεί κανείς τη μεσογειακή διατροφή, τόσο μικρότερο κίνδυνο αντιμετώπιζε να προσβληθεί από καρκίνο του στομάχου.

Οι κανόνες της μεσογειακής διατροφής

Η μεσογειακή διατροφή χαρακτηρίζεται από υψηλό περιεχόμενο σε ψάρια, φρούτα, όσπρια, λαχανικά, μονοακόρεστα λιπαρά όπως το λάδι της ελιάς και είναι φτωχή σε κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα.  Στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής καταναλώνονται τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, όπως λαχανικά, δημητριακά, όσπρια και τα φρούτα.  Το ελαιόλαδο κατά το μαγείρεμα αποτελεί τη βασική πηγή λιπαρών. Επίσης περιλαμβάνει τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα (και ιδανικά 2 ως 3) ψάρι.

Πηγή: pathfinder.gr