Να μελετήσετε και να αναπροσαρμόσετε, το νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπεται για τις ξένες γλώσσες στη δημόσια εκπαίδευση
Διαμαρτυρίες για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών στο Λύκειο
15/03/2014 | 15:15

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ 1ου ΓΕΛ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ

Αρ. Πρωτ. 8

Αργοστόλι 12/3/14

Α Ν Α Φ Ο Ρ Α

ΠΡΟΣ τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

κο Κων/νο Αρβανιτόπουλο

Κοιν:

1) Ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορο του Παιδιού»

2) Προϊστάμενο Β/θμιας εκπαίδευσης

Νομού Κεφ/νίας κο Μαρκάτο

3) Σύλλογο Διδασκόντων 1ου ΓΕΛ Αργοστολίου

4) Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής

Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε)

Αξιότιμε κε Υπουργέ,

δυνάμει της ισχύουσας νομοθεσίας η διδασκαλία ξένων γλωσσών είναι υποχρεωτική και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει μέριμνα, ώστε τα βιβλία των ξένων γλωσσών να χορηγούνται, όπως και όλα τα υπόλοιπα υποχρεωτικά μαθήματα από το υπουργείο, δωρεάν στους μαθητές.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αυτό δεν ισχύει. Εννοείται ότι τουλάχιστον στα περισσότερα γυμνάσια και λύκεια της επαρχίας, δεν διδάσκεται τα τελευταία 4-5 χρόνια δεύτερη ξένη γλώσσα, λόγω έλλειψης καθηγητών, παρόλο που διδάσκεται στα δημοτικά σχολεία και διακόπτεται στα γυμνασιακά έτη.

Επίσης τα βιβλία που πρέπει να διδαχτούν τα παιδιά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βαρύνουν οικονομικά τους μαθητές. Αποτέλεσμα αυτού είναι κάθε χρόνο, οι μαθητές να επιβαρύνονται με το κόστος του ανάλογου βιβλίου που θα διαλέξει ο καθηγητής, δυνάμει λίστας ξενόγλωσσων βοηθημάτων που εκδίδει κάθε χρόνο το Υπουργείο Παιδείας.

Τα ερωτήματά μας όσον αφορά τα ανωτέρω είναι τα εξής:

1ον) Συνταγματικά κατοχυρωμένη είναι η δωρεάν παιδεία, πως λοιπόν απαιτεί το υπουργείο την κάλυψη του κόστους του διδακτικού υλικού για υποχρεωτικό μάθημα;

2ον) Πως μετά απο σχολική διδασκαλία (2 ή 3 ωρών εβδομαδιαίως), για 10 συνεχόμενα σχολικά έτη (γ΄ δημοτικoύ έως γ΄ λυκείου), το υπουργείο παιδείας δεν πιστοποιεί τη γλωσσομάθεια, αλλά απαιτεί εξέταστρα (πιστοποιητικό γλωσσομάθειας του υπουργείου ή πτυχίο απο αλλοδαπό πανεπιστήμιο), για να πιστοποιήσει τη γνώση της ξένης γλώσσας ακόμα και για ημεδαπή χρήση (πρόσληψη στο δημόσιο κλπ). Εν προκειμένω, αν σε διαγωνισμό θέσης εργασίας στο δημόσιο, απαιτείται απολυτήριο μέσης εκπαίδευσης, δεν αμφισβητεί κανείς τη γνώση της ελληνικής γλώσσας ή των βασικών εννοιών των μαθηματικών. Πως λοιπόν απαιτεί το Δημόσιο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας απο το Υπουργείο Παιδείας ή πτυχίο Cambridge ή Michigan, για να αναγνωρίσει ακόμα και τις βασικές γνώσεις της γλώσσας (lower) σε ένα μάθημα που διδάσκεται υποχρεωτικά επί 10 συνεχόμενα χρόνια;

3ον) Υπήρξαν γονείς που αιτήθηκαν επανειλημμένα την εξαίρεση απο την ξένη γλώσσα στις λυκειακές τάξεις, με το σκεπτικό ότι το παιδί τους κατείχε τους ανάλογους τίτλους (lower, advanced, Β1, Β2 κλπ) και δεν ήθελαν να επιβαρυνθούν με το σχετικό κόστος αγοράς του διδακτικού υλικού. Ή μαθητές που αρνούνταν να πληρώσουν το κόστος αυτό. Η απάντηση στο αίτημα αυτό, τόσο απο τον καθηγητή της ξένης γλώσσας, όσο και απο το διευθυντή του σχολείου, ήταν ότι οι μαθητές που δεν θα προμηθευτούν το βιβλίο θα μηδενιστούν απο τον καθηγητή.

4ον) Απο τα εγκεκριμένα βοηθήματα ξένης γλώσσας απο το Υπουργείο Παιδείας προκύπτει πληθώρα τίτλων, μεθόδων και κόστους αυτών. Εννοείται επομένως οτι προκύπτει διάκριση τόσο στην ποιότητα, όσο και στην ποικιλία και στον τρόπο διδασκαλίας, επομένως δεν μιλάμε για ίσα δικαιώματα μεταξύ των μαθητών, αλλά για οικονομικά κριτήρια, που ξεχωρίζουν τους μαθητές σε πλουσιότερους και φτωχότερους.

Κατόπιν των ανωτέρω προβληματισμών, αιτούμαστε:

α) Να μελετήσετε και να αναπροσαρμόσετε, το νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπεται για τις ξένες γλώσσες στη δημόσια εκπαίδευση.

β) Να εκδίδεται απο το Υπουργείο σειρά ξενόγλωσσων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και να χορηγείται δωρεάν στους μαθητές, όπως και τα λοιπά υποχρεωτικά μαθήματα.

γ) Να πιστοποιείται αυτόματα με την απόκτηση του απολυτηρίου τίτλου λυκείου, τουλάχιστον στην ημεδαπή, η μέτρια γνώση της εκάστοτε ξένης γλώσσας (lower, B2 κλπ).

δ) Να καθιερωθεί και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η συνεχής και αδιάλειπτη μάθηση και δεύτερης ξένης γλώσσας με τις ανωτέρω προϋποθέσεις (καθηγητές, δωρεάν βιβλία, πιστοποίηση γλώσσας με την απόκτηση του απολυτηρίου).

Επικουρικά αιτούμαστε τη γνωμοδότηση του Συνηγόρου του Παιδιού, σχετικά με τα παραπάνω και προκειμένου να προβούμε στις ανάλογες ενέργειες.

Για το ΔΣ του Συλλόγου

Ο Πρόεδρος

Διονύσιος Γαρμπής

Η Γραμματέας

Ελισσάβετ Μηλάτου

Το μέλος

Κατερίνα Σβορώνου

xenes-glwsses